Genel Bilgiler

hareketOrtopedi ve Travmatoloji, hareket sistemi hastalıklarının ve yaralanmalarının  cerrahi ve konzervatif tedavisi dışında  hareket sistemi hastalıkların ve yaralanmaların önlenmesi için koruyucu hekimliği de içeren bir branştır.
Ortopedi, hareket sistemi hastalıklarının mümkün olduğunca giderilerek  sağlıklı bireyler elde etmeyi amaç edinir. Travmatoloji de kazaya uğramış hareket sistemi elemanlarının eski fonksiyonlarına kavuşmasını amaçlar.

Hareketler veya istirahat halinde sürekli ağrı olması, ağrıya bağlı eklemlerde hareket kısıtlılığı olması hastalık belirtileridir. Bunlar dışında kemik ve eklemler üzerinde şişlik, ısı artışı, kızarıklık, sıcaklık diğer önemli belirtilerdendir.  Aksama, topallayarak yürüme iskelet, kas veya sinir sisteminin bir bozukluğu sonucu olabilir. Kaslarda incelme kullanılmamaya veya az kullanılmaya bağlı olarak gelişir. Kas gücünde azalma, hissetmenin azalması, uyuşukluk, karıncalanma ayni şekilde önem arz eder.

Ancak birçok ortopedik soruna yol açabilecek bazı rahatsızlıklar şikayet vermeden de mevcut olabilir. Örneğin osteoproz dediğimiz kemik yoğunluğunun azalması sinsi başlayan sonuçta kırıklara yol açabilecek bir rahatsızlıktır. Ayni şekilde D- vitamini yetersizliği uzun vadede kemikleri de ilgilendiren birçok rahatsızlığa yol açabilir.

Ortopedik birçok rahatsızlık meslekle ilgili ortaya çıkmaktadır. Bu açıdan iş ergonomisi çok önemli bir unsurdur.

Kliniğimize başvuran hastaların şikayetleri gereken zaman verilerek dikkatlice dinlenir. Daha sonra şikayetlerle ilgili fizik muayene neticesinde gerekli teşhis yöntemleri istenir. Hastanın genel sağlık durumu ayrıca değerlendirilir. Hastalığın teşhisi belli olduktan sonra en uygun tedavi yöntemleri önerilmektedir.

Birçok rahatsızlıkta farklı alternatif tedavi yolları olabilmektedir. Hekim uygun tedavi yöntemini seçerken hasta ile iyi bir iletişim halinde olmalı, her yöntemin olası avantajları ve yan tesirleri ile ilgili ayrıntılı bilgi de vermelidir. Tedavi yöntemi hasta ile istişare halinde seçilmesi başarı oranını artırmaktadır.

Gelişen tanı ve tedavi yöntemleri ile hastaların daha iyi bir sağlık hizmeti mümkün olabilmektedir. Ancak en iyisi hastalıkları hiç gelişmeden önleyebilmektir. Bu açıdan hekim hastasının sağlık eğitimine de azami önemi vermesi gerekir.

Kliniğimizde lokal anestezi ile yapılabilen cerrahi tedaviler dışında, kas iskelet sistemini ilgilendiren hastalıkların ve yaralanmaların tedavilerinde konzervatif (ameliyatsız)yöntemler başarıyla uygulanmaktadır. Uygulanan başlıca konzervatif (ameliyatsız) tedaviler şunlardır:

Bilgisayar kontrollü traksiyon :

Boyun, göğüs omurgası,  bel, omuz, el bileği, kalça ve diz traksiyonu ( çekme )  bilgisayar kontrolünde güvenli bir şekilde uygulanabilmektedir. Servikal disk hernisi ( boyun fıtığı ), servikal artroz ( boyunda kireçlenme ) , serviko – brakial sendrom ( boyun – kol sendromu ) , lomber disk hernisi ( bel fıtığı ) , lumbosiyatalji, eklem ( omuz-diz – kalça ) artozu ( eklem kireçlenmesi ) gibi rahatsızlıklarda uygulanabilmektedir. Tedavi süresi 15 dakikadır.

Diyatermi ( MILI ) :

Derin ısıtıcı olarak da bilinir. Küçük kan dolaşımını artırır. Kasların gevşemesini sağlar. Traksiyon tedavisi ile birlikte uygulanır. Bazı rahatsızlıklarda tek başına da uygulanabilir. Tedavi süresi ortalama 10 dakikadır.

Pulse Manyetik Alan Terapisi :

Uygulanım alanları:
-Burkulma, zorlanma, ezilme vb. gibi sporcu tipi yumuşak spor yaralanmaları.
-Doku lezyonları sonucu oluşan tendinit, tendovajinit, bursit, epikondilit (tenisçi dirseği), Fasiit ( ör. topuk dikeni’ne bağlı  plantar fasiit ), kas zedelenmeleri
-Dejeneratif veya enflamatuvar romatizmal hastalıklar
-Güç kaynayan kırıklar ( pseudoartroz )
-Protezlerin gevşemesi
-Femur başı aseptik nekrozu
-Akut ve kronik kas spazmları
-Spinal-paraspinal fonksiyonel rahatsızlıklar
-Ankilozan Spondilit
-Lokal Osteoporoz

Elektro Terapi :

Vakum terapi ile ayni anda uygulanabilir. TENS, TENS-Burst, interferens elektro terapi , galvanize akım, ,iyontoforez, bilgisayar kontrollü cihazlarla uygulanmaktadır. Tedavi süresi 10- 20 dakikadır.

Ultrason Terapi :

Tek başına veya ileri teknoloji sayesinde elektro terapi ile ayni anda uygulanabilir. İlaçların ( voltaren emuljel ) deriden hastalıklı bölgeye ulaştırılması için ultrasondan faydalanılabilir ( fonoforez ). Tedavi süresi 4- 15 dakikadır.

Radial Şok Dalga Terapisi ( Radial Shock Wave Therapy – RSWT )

Omuz çevresindeki kireç odakları ( tendinosis calcarea ) bu modern yöntemle ameliyatsız kırılabilmektedir. Topuk dikeni, tenisçi dirseği, diz – kalça ağrıları ( patellar uç sendrom, kalça kireçlenmesi ) , kas ağrılarında tetik nokta ( trigger point ) tedavisinde başarıyla uygulanmaktadır.

Ozon Terapi :

Tıbbi ozonun bakteri, mantar öldürücü ve virüslerin çoğalmasını durdurucu özellikleri olduğu bilinmektedir. Enfekte yaraların temizlenmesinde, bakteri ve viral kaynaklı hastalıklarda yaygın olarak kullanılmaktadır. Dolaşımı uyarıcı etkisi dolaşım bozukluklarında kullanılmasını sağlar. Düşük konsantrasyonda uygulandığında organizmanın kendi direncini harekete geçirir; ozon bağışıklık sistemini yeniden aktive eder. Kanın dokulara oksijen ulaştırabilme kapasitesini artırır.
Tıbbi ozon uygulaması vücudun kendi antioksidan sistemini aktive eder.

Başlıca ortopedik uygulama alanları :
Dolaşım bozuklukları, Diyabetik açık yara ( ulcus cruris )
Enfekte olmuş iyileşmeyen açık yaralar
Ağrı tedavisi, bel fıtığı, boyun fıtığı
Eklem hastalıkları ve romatizmal durumlar, artroz ( kireçlenme )

Lazer Terapi:
Ampfication by Stimulated Emission of Radiation sözcüklerinin baş harflerinden oluşan LASER terimi, dilimizde “Yoğunlaştırılmış Işık” olarak alınabilir. Dalga boyu sabit ve tektir. Başka renk ihtiva etmez. Bir lazer ışını demetindeki bütün dalgalar ayni fazdadır. Lazer ışınlarının enerji taşıyıcı özelliği vardır. Küçük yüzeylere yoğun bir şekilde enerji aktarabilirler. Enerji yoğunluğunu istenilen şekilde ayarlamak ve yönetmek olasıdır.

Titreşim Terapi:
Yüksek devir titreşim dalgalarının yumuşak dokulara uygulanması işlemidir. Titreşim tedavisi kan dolaşımını artırıcı, kasları gevşetici ve biostimulatif etkisiyle hastalara yardımcı olmaktadır.

Chi Spinal Egzesiz

Hastanın ayak bileklerinin yerleştirildiği bir cihaz sayesinde oluşturulan ritmik hareketler bel bölgesi kemik eklem oluşumlarının mobilizasyonu ve kas yapının egzersizini sağlamaktadır. Her seans yaklaşık 20 dk sürmektedir.

ACP – Autolog Conditioned Plasma Therapy

Konzervatif tedaviler tüm dünyada giderek artan oranda ilgi çekmektedir. Özellikle otolog hücre tedavileri bunlardan bir tanesidir. İnsanın kendi kanından elde edilen ACP, trombositler ve bu hücrelerden salgılatılmış büyüme hormonlarından zengin bir sıvıdır. ACP günümüzde ortopedik alanda giderek artan bir şekilde kullanılmaktadır.

Karboksiterapi

Karboksiterapi,  Karbondioksit (CO2) gazının tedavi amaçlı deri altına enjekte edilerek dolaşımın  ve dokudaki bölgesel metabolizmanın hızlandırılması işlemidir.  Karbondioksit ( CO2) gazının bölgesel olarak deri altı veya deri içerisine uygulanması şeklinde gerçekleştirilen karboksiterapi birçok patolojinin tedavisinde kullanılmaktadır. Uygulandığı bölgede damar genişlemesi ile birlikte mikrosirkülasyon hızla aktive edilmektedir. Kan akımının bu şekilde artmasıyla dokunun oksijenizasyonu artmakta ve iyileşme hızlanmaktadır.

İğnesiz Mezoterapi:

Ortopedi ve travmataoloji alanındaki  uygulamalardan biri olan mezoterapi, cildin altına bazı ilaçların enjekte edilmesi prensibi ile yapılan bir işlemdir. Orta deri tabakasına  antinflamatuvar, kas gevşetici, dolaşımı artırıcı ilaçlar, vitamin, mineral, çeşitli enzimler ve aminoasit gönderilmesi şeklinde yapılan bu işlem geleneksel tıp yöntemlerinden biri olarak kabul edilmektedir. Günümüzde  iğnesiz mezoterapi,  iğneli mezoterapiyle aynı etkilere sahip fakat ağrı,sızı ve morarmalara yol açmadan alternatif olarak uygulanan bir yöntemdir. İğnesiz mezoterapi elektroporasyon prensibi ile yapılan bir işlemdir. Bu işlemde kullanılan ilaçlar iğne olmadan yani enjeksiyon işlemi yapılmadan cilde gönderilir.

Elbette yukarıda sayılan tedaviler hep birlikte veya kombine edilerek uygulanabilir. Genellikle her kur 10 -15 seanstır.

Dr. Kandemir Berova
Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı