Ayak Bileği – Kol Basınç İndeksi ( ABI )

abpi Bacaklarda atardamar yetmezliği özellikle 50 yaş üzeri, yüksek tansiyon, obezite, diyabet ve sigara içimi etkisiyle ortaya çıkan önemli bir sağlık sorunudur.

Bacaklarda atar damar ( arter ) darlığı durumunda genellikle egzersiz esnasında  ağrı ortaya çıkmaktadır. Ancak hastaların çoğunda herhangi bir şikayet olmayabilir. Bu açıdan erken tanının önemi artmaktadır.

Vücutta normal koşullarda dolaşım sistemindeki tüm atardamarların aynı basıncı oluşturması nedeniyle hesaplanan bu oran yaklaşık olarak bir sayısına eşit olur. Eğer kişide damar hastalığı meydana gelirse, bacaklara giden kan miktarı azalacağından, ayak bileğinden ölçülen basınçta düşme olur. Ayak bileği – Kol basınç indeksi (ABI) değeri de birin altında olur. Fakat kesin tanı için eşik değer oluşturulması için bu oranın 0,9 dan daha düşük olması, kişideki damar hastalığının lehine bir bulgu kabul edilir. Bu test radyasyon içermeyen ve maliyeti uygun bir tetkiktir. Hastalıkların teşhis edilmesinde, takibinin yapılmasında oldukça yararlıdır. Fakat vücuttaki hangi damarda tıkanıklık olduğunu kesin olarak göstermez.

Bacaklardaki atardamar yetmezliklerinin erken tanısı açısından Ankle Brachial Index ( ABI ) ölçümü önerilmektedir. Ayak Bileği – Kol Basınç İndeksi ölçümü bilgisayarlı ortamda yapılabilmektedir.

Kliniğimizde MESI ölçüm cihazı ile 15 dk içerisinde tarama yapılabilmektedir. Bacak ağrılarının ayrıcı tanısı, atar damar yetmezliklerin erken teşhisi ve ciddi komplikasyonların önlenebilmesi için risk gurubunda olan her hastada tarama önerilmektedir.